DIAMOND DEALER KOTA BHARU

DIAMOND DEALER KOTA BHARU

Tuesday, November 4, 2014

Tips bisnes online

Assalamualaikum

Hari ni saya nk kongsi satu tips untuk berniaga secara online..
Ini perkongsian rasa saya la selepas berkecimpung dalam bisnes online..

Yang pertamanya...KENA BANYAK SABAR..

Sabar ni banyak cabangnya.. kita kena sabar dalam membuat jualan..jangan berharap bila aje kita promote..org terus nak beli..
Jangan give up kalau tak de org berminat..kena sabar dan positif.. terus promote dgn ikhlas nak menolong orang..sebarkan benda yg bermanfaat dan boleh membantu org pun dapat pahala tau.. iya..mmg profit/untung matlamat kita.. tapi kita kena sedar yg keuntungan datang dari banyak cabang..jgn la bila sebut untung..fikiran terus teringat duit..duit..duit..

Kita juga kena sabar dgn karenah orang ramai... sebab belum tentu yg bertanya pasal produk kita tu..diorang nk beli.. ada yg komen tu sbb just nak tahu..ada yg nk cari salah kita, ada yg nk dpt info dulu sblm fikir nak beli dan ada juga sbb nk dpt info untuk buat perbandingan dgn produk yg diorg jual.. NAMUN..walau sesiapa pun mereka dan apa niat diorg.. kita just layan sama rata...cuba explain yg terbaik.. soal beli atau tidak..biarlah Allah tentukan..

Kita juga kena sabar dgn family kita..sbb sometimes diorg tak faham kerja kita..lebih2 lg bila kita baru nak mula bisnes online.. iyalah kan..nama lg online jadi telefon dan segala gadget mestilah sentiasa dekat ngan kita..so adakala kita dipandang macam gila telefon..walhal kita dok bisnes..
So..pandai2 la explain kat diorang.. pada yg dah kawin minta kebenaran dgn husband atau wife dulu..biar mereka tahu..nnt salah sangka..pd yg belum kawin..cakaplah kat mak ayah..bukan apa org tua kita ni cepat terasa bila si anak asyik dok godek telefon aje walaupun dpn diorang...dan yg paling penting diri kita sendiri..sesuaikanlah dgn keadaan sekeliling..ingat niat kita apa..kita bisnes online sbb nak cari pendapatan.. jangan pulak duit dpt cari..tp kasih sayang dgn family khususnya kita hilang.. set the priority.. tahu keutamaan kita...

Ok..itu saja utk hari ni..if ada rezeki..saya kongsi lagi..

No comments:

Post a Comment